P-piller

Godmorgon bloggen,jag vaknade precis för att min pappa ringer och frågar mig vad hbans mobil nummer är,ehm ja,jag förstår mig inte på den mannen ibland men jag älskar han ändå!
Jag skulle egentligen tvättat idag med min mamma kl 10.30,men som vanligt så glömde vi bort tiden och försov oss,det har hänt ungefär dom senaste 3 gångerna vi skulle ha tvättat ;$.

Vädret är katastrofal idag det ser ut som om jag bara kommer o sitta inne hela dagen,min mage gör ont för jag har mens och har slutat ta mina p-piller,då får man mens engång till samma månad även om du redan har haft den. P-piller är bra o ta om man är sexuellt aktiv,vilket många tjejer är,dom skyddar jättebra mot graviditet,men tyvärr inte mot könsjukdomar,så därför är det bäst att använda kondom! Men man kan även börja ta p-pieller om man vill ha regelbunden mens.
Det finns många nackdelar med p-piller och det är:

1. Minskad sexlust för många. Kan även ge problem med torrhet.
2. Sämre humör, många blir deprimerade eller allmänt nere.
3. Finns en risk för blodproppar, även livsfarliga sådana.
4. Kan ge fler och värre svampinfektioner.
5. Ökar risken för bröstcancer, särskilt när man börjar ta dem tidigt så kan risken ökas med så mycket som det dubbla.
6. Många tjejer glömmer ta ett piller då och då, och då finns det en risk för att man blir gravid.
7. Viktuppgång.
8. P-piller kan ev ge vestibulit, (i stort sett) alla tjejer med vestibulit har ätit p-piller.
9. Tjejen är den enda som tar ansvaret.
10. Om tjejen blir sjuk eller kräks så minskar effekterna av p-pillret.
11. De kräver recept och årliga läkarkontroller.

Så funderar ni på att ha sex så kan ni ta p-piller skyddar säkert mot graviditet men kndom är nog ändå bäst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback